Selamat BerExam-exam!

Khas buat adik-adik yg sedang bertungkus-lumus berjuang dengan UPSR pada minggu ni dan PMR serta SPM yg bakal mendatang…

Diharapkan adik-adik sekalian tabah menjawab segala soalan yg mendatang dengan jayanya.  Semoga segala usaha dan tensen adik-adik mengadap buku-buku pelajaran yg membosankan tu bakal membuahkan hasil di saat menghadapi peperiksaan yg boleh dikatakan penting ni…

Yakin Boleh!! 😀

Untuk melegakan tensen dan menaikkan semangat, adik-adik dijemput untuk melayan video di bawah ni…

Selain melegakan tensen, video ni juga sesuai untuk semua yg dah tak tau nak buat kerja berfaedah lain dan ingin menghabiskan masa sementara menunggu waktu berbuka! 😉

Continue reading

Kartun Budak Hostel Siri Pertama Di Majalah Ujang

Saya mula melukis kartun sepenuh masa di Majalah Ujang pada 1994. Umur masa tu 18 nak masuk 19. Tak pernah masuk disko dan masih lagi teruna.

Mula-mulanya saya hanya buat kartun semuka Lawak Antarabangsa. Selepas berbulan-bulan didera dan mahir membuat kartun semuka, saya diberi peluang untuk buat cerita panjang pulak.

Dan dari peluang tersebut, maka lahirlah siri ‘BUDAK HOSTEL’

Continue reading

Suatu Ketika di Zaman Jahiliah II – Majalah Ujang


“sila perdengarkan sambil membaca post ini untuk feeling yang nostalgia”

Berikut adalah beberapa lagi gambar dan cerita kenangan saya di Majalah Ujang di suatu ketika dahulu…


Beberapa lagi gambar bersama pelawat di opis Majalah Ujang yg kebanyakannya terdiri daripada pelajar sekolah dan universiti.

 


Gambar kenangan bersama Phoebe, pengacara Kelab Disney TV3 semasa kami sama-sama terlibat menjayakan rakaman rancangan tersebut… oh!

Continue reading

Suatu Ketika di Zaman Jahiliah – Majalah Ujang

Untuk entri kali ni, saya nak berkongsi dengan anda beberapa kenangan silam di zaman jahiliah sewaktu saya bersama dengan Majalah Ujang.

Cuma takde idea dan malas nak tulis banyak-banyak.

So, let the pictures tell the stories…

*Maaf sekiranya ada beberapa gambar di bawah ini kabur atau rendah kualitinya. Untuk makluman, kesemua gambar ini diambil menggunakan kamera analog zaman dahulu dan telah lama diperap di dalam album – Penulis merangkap tuan punya album gambar.


1994 – Mula bekerja full time di Majalah Ujang. Semangat masih membara untuk berkartun dan berkarya. Meja saya sebelah dengan Sukun. Kat dinding tu boleh nampak carta dateline dan target…

 


Karya saya di Ujang bermula dengan Lawak Antarabangsa dan diikuti Budak Hostel. Kerana baru habis sekolah dan dah jauh dari mak bapak, saya mula simpan rambut panjang supaya nampak lebih cool dan metallica konon! (pengaruh rakan-rakan kartunis terutamanya Gayour).

 


Dari kiri: Gayour, Edel Yusof (ilustrator Usop Sontorian), Ubi (yg mencangkung), Kobis Bunga, Petai, Linda (typesetter), Jering dan Sukun.

Continue reading

Kartun Ubi yang Pertama di Majalah Ujang

Hmmm… rasanya dah dekat seminggu saya ponteng dari menulis post baru untuk blog ni…
Heh biasalah… MELAYU MUDAH LUPA… 😛

Semuanya ni gara-gara balik kampung punya penangan!

Lepak, tido, makan, tengok awek-awek yg baru membesar, berpoya-poya dengan rakan sebaya, dan pelbagai lagi aktiviti membuang masa yg mengkhayalkan adalah rutin sepanjang saya berada di sana…

Rasanya hanya satu je benda tak membuang masa yg saya buat di sana…

Mengemas bilik

Dan ini pun dilakukan semata-mata kerana emak sudah membebel…

Namun dalam perlaksanaan “tugasan membodek emak” ini, saya terjumpa beberapa khazanah@pusaka lama yg saya rasakan menarik untuk dikongsikan bersama…

Salah satunya adalah lukisan kartun pertama saya yg tersiar di Majalah Ujang

Continue reading