HakCipta @ Copyright – Pengenalan

BAHAGIAN 1 DARIPADA 4 – APA ITU HAKCIPTA?

Ketika di tingkatan 4, Eddy member kamceng saya mencadangkan supaya kami bekerjasama membuat satu siri komik.  Projek usahasama ini melibatkan saya sebagai pelukis dan beliau pula sebagai penulis.

Walaupun tahu keupayaan menulis dan mengarangnya yg tak seberapa tu, saya tertarik untuk mendengar lebih lanjut kerana agenda udang di sebalik batunya.

“Awek-awek suka dan minat dengan lelaki seni ni… contohnya yg pandai main muzik, menyanyi, berlakon, menulis dan melukis…”

“Tak caya ko tengok Awie tu… muka bukan hensem sangat tapi Miss Malaysia cam Erra Fazira tu pun nak kat dia!”, sambungnya lagi yg bercakap sambil mengangkat sebelah kening ala-ala Awie di dalam Sembilu.

“Betul!”, angguk saya sambil di dalam hati mengutuk gaya Awienya yg tak menjadi langsung tu.

“So kau rasa bagaimana? Projek ni nak proceed or not?”, Eddy semakin galak melakonkan gaya Awie tak menjadinya itu. Entah camana Bahasa Melayunya itu boleh tiba-tiba dimulakan dengan ‘so’ dan berakhir dengan ‘not’.

Saya berminat jugak dengan cadangannya. Mungkin inilah peluang untuk kami yg baru akil baligh tetapi tak pernah berdating ni, memperdayakan awek-awek cun di sekolah.

😈

Continue reading