Ke Mana Abam Ubi Menghilang?

Pastinya ramai (ataupun takde langsung) pengunjung yang pelik kerana blog ini sudah teruk bersawang tidak diupdate dan sunyi sepi mengalahkan tanah kuburan…

Saya tidak ke mana-mana, masih setia di sini dan belum lagi ke tanah kuburan (buat masa ni…)…

Hehehe! 😉

Continue reading

Beberapa tahun dahulu…

Beberapa tahun dahulu ada seorang remaja lelaki yang tidak berapa mahir dalam bersukan atau sebarang aktiviti yang memerlukan ketangkasan atau kecekapan fizikal. Beliau sering disisih dan selalu menjadi yang terakhir dipilih untuk menganggotai sesuatu team sukan; samada untuk perlawanan, maupun untuk kelas pendidikan jasmani!

Ya, dunia ini memang kejam… tiada siapa yang mahu berpasukan dengan seorang loser.

Menyedari hakikat, remaja tersebut mengambil keputusan untuk berhenti melibatkan diri dalam segala jenis aktiviti sukan dan lebih gemar menghabiskan masanya bersendirian.

Dikala bersendirian itu beliau hanya membaca buku. Buku bacaan yang digemarinya adalah Majalah Gila-Gila – majalah kartun humor yang pernah popular di suatu ketika dahulu.

Terpengaruh dengan lukisan di dalam majalah tersebut, beliau selalu meniru dan melakar gambar kartun yang dilihatnya. Kini beliau merasa sangat tenang dan seronok apabila dapat menghasilkan lukisan kartun seperti yang terkandung dalam majalah tersebut. Masanya seringkali dihabiskan berlatih menconteng lukisan kartun dan ditingkatkan lagi dengan cubaan mengarang beberapa cerita komik.

Walaupun begitu, lukisan tersebut hanya menjadi koleksi peribadi untuk tatapannya seorang diri sahaja. Ini kerana beliau merasakan bahawa lukisannya itu tidak berapa cantik kerana percaya bahawa beliau memang tiada bakat dalam lukisan.

Keyakinannya itu berdasarkan rekodnya yang sentiasa mendapat markah C atau D dalam matapelajaran lukisan. Belum pernah lagi dalam sejarah hidupnya lukisannya digantung atau dipuji oleh guru lukisan. Di dalam keluarganya pun memang tiada seorang pun yang boleh dikatakan berbakat melukis atau berdarah seni.

Dipendekkan cerita, entah bagaimana buku sketchnya telah dijumpai dan dilihat oleh seorang gadis yang cantik rupawan di dalam kelasnya. Kerana namanya tercatit di situ, si gadis tiada masalah untuk memulangkannya kepada yang empunya.

Continue reading

Kartun Hari Jumaat III

Lihat pada isi bukan pada kulitnya.

Lihat pada ilmu yang hendak disampaikan, bukan pada covergirlnya yang seksi tak sudah tu!

Jika mendengar sesuatu yang tidak disukai, jangan cepat melenting atau sensitif. Fahami, kaji dan usul dahulu segalanya. Mungkin banyak yang tidak difahami dapat dimengertikan.

Bukan semua yang tersurat cantik dan indah itu bagus untuk diri.

Dan tak semua yang nampak jelek dan pahit itu racun.

😉

Continue reading

Selamat Ulangtahun yang ke 48 Malaysia!

Tak nak cerita banyak. Hanya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Malaysia yang ke 48 kepada semua rakyat Malaysia yang sah sahaja walau di mana ceruk jua pun anda berada.

Tak lupa juga diucapkan Selamat Hari Lahir buat mereka yang lahir pada 16 September, dengan ucapan – “Kalau meniup lilin pastikan tiada apa pun yang menyembur daripada mulut. Kek itu bukannya rezeki awak seorang…”. 😉

Continue reading

Nak Derma Pun Fikir Dua Kali…

Salam Maal Hijrah buat semua,

Rasanya belum terlambat lagi untuk saya mengucapkan Selamat Tahun Baru 1431 Hijrah kepada semua. Semoga kita sentiasa berusaha untuk berhijrah dari 1001 kejahatan diri kepada 1001  kebaikan; mendapat 1001 rahmat Allah, Kasih SayangNya yang tak terbilang dunia dan akhirat, serta dipelihara kita dari 1001 macam fitnah dunia dan seksa api neraka… Amin Ya Rabbal Alamin!

Bercerita mengenai kebaikan, pada petang hari tahun baru tu saya telah terjumpa dengan satu tabung derma untuk orang kurang upaya (OKU). Rasanya tabung ni bakal mencabar sedikit minda orang-orang yang melihatnya…

Continue reading

RM57 pun nak berkira ke? Come onlah beb…

Seperti mana yang kita tau (ataupun tidak), keputusan peperiksaan UPSR 2009 telah pun diumumkan beberapa hari yang lalu.

Tahniah buat adik-adik yang berjaya memperolehi keputusan yang cemerlang! Pastinya ini semua adalah berkat usaha gigih belajar siang dan malam. Semoga usaha tersebut dapat diteruskan dalam peperiksaan dan aktiviti-aktiviti lain di masa akan datang. Caya lu dan yakin boleh! 😀

Dalam pada kegembiraan semua pelajar, ibubapa dan guru-guru meraikan kecemerlangan tersebut, hati saya sangat tersentuh tatkala membaca berita berikut…

IPOH 19 Nov. – Saat melihat namanya tertera di papan kenyataan sekolah sebagai salah seorang murid cemerlang yang mendapat 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) benar-benar menggembirakan Nur Izzati Azahar.

Namun, kegembiraannya hanya untuk sementara kerana kemiskinan yang membelenggu kehidupan keluarganya menghalang dia daripada menggenggam slip yang berada di depan mata itu seperti rakan-rakan lain.

Anak kepada pasangan pemandu lori dan pekerja kilang itu tidak dibenarkan oleh pihak sekolah untuk mengambil slip itu kerana gagal menjelaskan yuran berjumlah RM57.

Untuk cerita selanjutnya, boleh bacanya di sini >>>

Terus terang saya katakan, hati saya sangat sebak dan terasa airmata bergenang semasa membaca laporan berita dan melihat gambar di atas (kartunis pun ada perasaan jugak beb!)

Continue reading